Folkemøte og workshop om rasisme og diskriminering

Arrangementet finner sted tirsdag 22. oktober. Det er gratis å delta, men krever påmelding. Påmeldingsfristen er søndag 20. oktober kl. 12.

Temaet på folkemøtet og workshopen er: Hva kan tromsøsamfunnet gjøre for å bekjempe rasisme og diskriminering i arbeidslivet og i det offentlige rom?

Det er Proba samfunnsanalyse som nylig har kartlagt opplevelser med rasisme og diskriminering blant innvandrerbefolkningen i Tromsø kommune.

Ett av funnene er at det er arbeidslivet og det offentlige rom som er viktige samfunnsarenaer der det bør settes inn tiltak.

Funn presenteres – deretter workshop

Proba presenterer hva kartleggingen viser og svarer på spørsmål om resultatene (18:00-19:00).

I den påfølgende workshopen (19:00 - 21:00) vil forslag til tiltak jobbes frem i gruppediskusjoner. Innspill som kommer frem i gruppediskusjonene tas med videre i kommunens arbeid med ny temaplan og i utvikling av tiltak mot rasisme og diskriminering.

Det er åpent for alle som ønsker å delta i workshopen.

Dette drøftes

Blant problemstillingene som tas opp er blant annet:

• Hvilke tiltak bør settes inn på arbeidsplasser for å hindre rasisme og diskriminering av ansatte på grunn av hudfarge, etnisitet og religion?
  • Hva kan gjøres for at personer med innvandrerbakgrunn ikke skal oppleve rasistiske ytringer og handlinger i det offentlige rom?
  • Hvordan kan tromsøsamfunnet bekjempe fordommer mot personer med innvandrerbakgrunn, og øke kunnskap om andre kulturer og religioner blant innbyggerne?

Påmelding via e-post

Påmelding sendes via e-post innen kl. 12 søndag 20. oktober til evariste.nshimiyimana@tromso.kommune.no.

Folkemøtet og workshopen arrangeres på Thon Hotel Polar i Tromsø sentrum.

Thon Hotel Polar, Grønnegata 45