Hopp til hovedinnhold

Samlokalisering av nødmeldetjenestene (Samlok)

Sammendrag

Tromsø kommune, Universitetssykehuset i Nord-Norge og Troms politidistrikt utreder i samarbeid en mulig samlokalisering av nødmeldetjenestene i Tromsø. Målet er å sikre at befolkningen får raskere og riktig hjelp i krisesituasjoner.

Tjenesten består av 110-sentralen, politiets operasjonssentral og Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral. Konseptutredningen ser på muligheten for å flytte operasjonsplassene, som i dag er plassert hos hver sin etat, til en samlet operasjonssentral.

Dagens nødmeldenumre forblir uendret.

Nødmeldesentralene utgjør en samfunnskritisk funksjon.

Hver etat har sitt eget nødnummer og sin egen nødmeldingssentral, hvor operatører med etatsspesifikk fagkunnskap besvarer nødtelefonen, utalarmerer ressurser og bidrar i koordineringen av oppdragsløsningen.

Ved større hendelser vil flere eller alle nødetatene kunne bli kalt ut til samme skadested. Dette gjør at samordning og samarbeid mellom nødmeldesentralene er avgjørende for kvalitet og effektivitet i løsningen av samfunnskritiske beredskapsoppgaver.

I januar 2025 er «Sluttrapport for konseptutredning SAMLOK Tromsø» lagt frem til orientering for Tromsø kommunes politiske hovedutvalg.

Stortingsmelding 10 (2016-2017), «Risiko i et trygt samfunn», viser til at man ikke i tilstrekkelig grad har evnet å systematisk følge opp og ta lærdom av tidligere hendelser og øvelser.

I forskningen på samfunnssikkerhet trekkes ofte tverrsektorielt og tverretatlig samarbeid fram som en kjerneutfordring, og evalueringsrapportene som er utarbeidet etter større hendelser dokumenterer blant annet svakheter knyttet til:

  • Organisering, ledelse og samarbeid mellom berørte etater
  • Varsling og alarmering
  • Situasjonsrapportering
  • Evakuering, behandling og oppfølging av skadde og pårørende
  • Informasjons- og mediehåndtering

Med bakgrunn i disse forholdene besluttet myndighetene med nærpolitireformen (Prop. 61 LS (2014-15)) å samlokalisere 110-sentralene (brann og redning) og politiets operasjonssentraler (112-sentralene).

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Politidirektoratet har fått i oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet å tilrettelegge for gjennomføring av samlokalisering. Samlokalisering vil inkludere de akuttmedisinske kommunikasjonssentralene der det er regional enighet om det.

Etatene ønsker fasiliteter som legger til rette for tettere samhandling, med målsetning å kunne møte innbyggernes behov for en enda bedre samordnet nødmeldingstjeneste.

Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap og Politidirektoratet har definert som effektmål for samlokalisering at «befolkningen samlet sett får en bedre nødmeldingstjeneste som dekker deres behov som følge av bedre samvirke».

Prosjektets tidsforløp: 

Prosjektgruppen består av: