Vi har 13 distriktsvannverk i Tromsø

Byvannverket leverer drikkevann fra kilder på Kvaløya og Ringvassøya, men vi har også flere vannverk i distriktet.

Dronefot som viser dal og fjell i Lakselvbukt

Siste oppdatering 19. jun 2024, kl. 11:02

Publisert 13. jun 2024
Viser Tromsdalen og Tromsøya sett fra Fjellheisen

Hvis du bor i byområdet i Tromsø kommune, så får du drikkevannet ditt fra byvannverket.

Dronefoto av drikkevann på Kvaløya

Dette vannet leveres fra kilder på Kvaløya...

Viser vann og dam på fjellet

...og her fra Ringvassøya.

Tromsø er imidlertid en stor kommune og vi kan ikke legge vannledninger fra byvannverket og ut til alle steder i kommunen.

Viser elv gjennomdal i Balsnes

Derfor finnes det i tillegg mange mindre vannverk i Tromsø, som her på Balsnes i Malangen.

Noen av disse små vannverkene er private, men 13 av dem er kommunale vannverk. I årene framover skal vi ta over drift og vedlikehold av flere av de private vannverkene.

Slik sikrer vi innbyggerne i kommunen nok trygt drikkevann også utenfor byområdet.