Tromsø brann og redning bistår Longyearbyen

Inngår bistandsavtale om støtte ved ekstraordinære hendelser.

Flyfoto av Longyearbyen. Foto: Felicia Øystå

Inngår bistandsavtale om støtte ved ekstraordinære hendelser.

Siste oppdatering 26. jun 2024, kl. 12:48

Publisert 26. jun 2024

Tromsø brann og redning inngår regional bistandsavtale med Longyearbyen brann og redning. Avtalen er et viktig skritt mot å sikre rask og effektiv respons ved større nødsituasjoner i Longyearbyen. For Longyearbyen, som geografisk ikke har andre naturlige aktører i nærheten som kan yte bistand, vil denne avtalen styrke beredskapen betydelig.

– Beredskapen på Svalbard er ikke dimensjonert for å handtere større hendelser eller flere samtidige hendelser. Svalbard-samfunnet vil i slike tilfeller ha behov for støtte fra fastlandet, og det er naturlig for Tromsø kommune å tilby slik støtte, sier kommunedirektør Stig Tore Johnsen.

Brannmannskaper fra Tromsø brann og redning sin primæroppgave i en bistandssituasjon er å opprettholde en forsvarlig brannberedskap i Longyearbyen.

– Vi leverer viktig beredskap i nord, og vi utvikler og forsterker arbeidet vårt med samfunnssikkerhet og beredskap. Tromsøs 110-sentral har nylig overtatt 110-tjenesten for Longyearbyen lokalstyre, og vi er glade for å kunne bistå Svalbard-samfunnet ytterligere med å opprettholde trygghet og sikkerhet gjennom denne avtalen med Tromsø brann og redning, sier Johnsen.

Les mer hos Tromsø brann og redning