Her finner du toalett når du er på tur

De fleste toalettene er tilgjengelige døgnet rundt og gratis å bruke. Flere er tilrettelagte for rullestolbrukere.

Slik ser et av Tromsø kommunes friluftstoalett ut. Her er toalettdøren utsmykket med fotografi av en fuggel.

Siste oppdatering 14. jul 2023, kl. 13:32

Publisert 14. jul 2023

Tromsø kommune tilbyr toalettfasiliteter i tur- og utfartsområder en rekke plasser i kommunen.

På flere av stedene er det også søppelbokser tilgjengelig, slik at du kan kaste søppel fra turen du har vært på. Søppel fra hytteturen din tar du med deg hjem.

NB! Vi gjør oppmerksom på at informasjon om toaletter som tilbys av andre aktører, eksempelvis av Statens Vegvesen, organisasjoner eller private, ikke er å finne i kommunens oversikt.

Når du må på do der det ikke finnes do

Kommunen har ikke dotilbud overalt. Dersom du må gjøre ditt fornødne i et turområde hvor det ikke er toalettfasiliteter å finne, er det viktig å tenke sporløs ferdsel og vise godt dovett.

Gå gjerne et godt stykke vekk fra stien eller oppholdsområdet. Finn et egnet sted der folk ikke ferdes, kanskje bak en stein eller i et kratt. Har du anskaffet deg en dospade, grav et lite hull i bakken. Gjør ditt fornødne og bruk akkurat nok papir, men heller ikke mer. Legg så papiret oppå «skatten». Grav igjen hullet eller finn en stein å dekke over med.

Husk at det ofte er dopapiret som er det som blir liggende igjen lenge i naturen. Det vil skape dårlig stemning for dem som kommer etter deg på tur.

NB! Våtservietter skal aldri kastes i naturen.

Tom for papir? Bruk det naturen tilbyr

Bruker du gress, mose, bregner eller annet egnet naturmateriale i stedet for papir, får du 100 poeng i doadferd.

Du blir også en stolt bærer av en årtusenlang dotradisjon. Mange mosearter har dessuten antiseptisk virkning og har frisk duft.

Vi ønsker deg en god tur!