Slik påvirkes trafikkbildet i Tromsø og omegn av Arctic Race-etappen

5. august klokken 14:20 går startskuddet for ny sykkelfest i Tromsø, når åpningsetappen under årets Arctic Race of Norway går av stabelen.

Syklister kommer ned fra bru.

Siste oppdatering 25. okt 2021, kl. 13:57

Publisert 26. jul 2021

Tromsø har to ganger tidligere vært vertsby for avslutningsetappen, men det er første gang selve startskuddet for sykkelrittet går i den arktiske hovedstaden.

Det betyr også at årets etappe går på en torsdag, som normalt sett er betraktelig langt mer trafikkert enn søndager.

Derfor ber vi alle som skal ferdes i trafikken denne dagen, sette seg grundig inn i hvordan årets etappe vil påvirke trafikkbildet på Tromsøya og på Kvaløya mens rittet pågår. Etappen er nesten lik den i 2017 med noen små endringer i rundløypa på Tromsøya.

Vi ber alle være oppmerksomme på at også trafikken til og fra Tromsø lufthavn vil bli begrenset. Det er derfor viktig at de som skal ut og reise, planlegger turen sin basert på den informasjon som framkommer i denne artikkelen. Kollektivtransport, herunder buss og taxi, vil få anledning til å passere. Her vil politiet regulere trafikken i én retning av gangen og derfor bør man påregne litt lengre reisetid enn normalt.

Tromsø kommune setter opp gratis shuttlebuss til og fra Tromsø Lufthavn under gjennomføringen av Arctic Race. Shuttlebussen vil gå kontinuerlig mellom bussterminalen i Giæverbukta og flyplassen fra kl. 12:00 – 18:00.

Busstoppene i sentrum vil bli lagt til nordlige delen av byen, i området rundt Storgata / Skippergata.

Her kan du se fullstendig informasjon om avvik i kollektivtrafikk fra Troms Fylkestrafikk.

Tromsøbrua er åpen som normalt. Alle gang- og sykkelstier er åpne, også for de som vil til Kvaløya.

Her ser dere vegkartet over hvordan trafikken på Tromsøya påvirkes:

Kart som viser hvilke veier som stenges på Tromsøya og når de stenges.
  • Langnestunnelen vil være stengt i tidsrommet 12:15 til 17:30, åpent for buss i rute.
  • Strekningen Langnestunnelen – Giæverbukta – flyplassen vil være stengt 12:15-17:30, åpent for buss.
  • Strekningen Giæverbukta – flyplassen åpent for drosje.
  • Sentrumstangenten, fra siste rundkjøring i tunellen før utkjøring ved Polaria, samt Strandveien mellom Jens Olsens gate og Muségata vil være stengt fra torsdag kl. 07:00 til torsdag ca. kl. 21:30.

Politiet vil dirigere trafikken ved samtlige vegbommer.

Her ser dere vegkartet over hvordan trafikken på Kvaløya påvirkes:

Kart som viser hvilke veier på Kvaløya som stenges og når de stenges.
  • Rya-forbindelsen holdes stengt fra kl. 12:30 til ca. kl. 15:30.

Vi beklager de eventuelle ulempene dette måtte medføre, men håper og tror at Tromsø gleder seg til sykkelfest igjen.

Her kan du lese alt du trenger å vite om årets Arctic Race of Norway i Tromsø.

Dersom du har noen flere spørsmål knyttet til Arctic Race of Norway i Tromsø kan du ta kontakt med Tromsø kommunes prosjektleder Rune Kufaas på telefon 901 73 461 eller mail rune.kufaas@tromso.kommune.no.