Tiltak fra tertialrapport 2 for videre kostnadsreduksjon i 2024

Tertialrapport 2, som viser status etter årets første åtte måneder og en prognose for hele året, viser en kraftig forverring fra første tertial.

Prognosen viser et negativt netto driftsresultat på 229,5 millioner kroner ved årets slutt. Etter bruk av disposisjonsfondet ligger vi an til et merforbruk på 157,8 millioner kroner.

Det er tre årsaker til at prognosen er forverret:

1. Sterk svikt i skatteinntektene: 140 millioner kroner svakere enn budsjettert
  2. Økte finansutgifter: 39 millioner kroner høyere enn budsjettert
  3. Økte driftsutgifter

For å komme i økonomisk balanse er vi avhengig av at innsparingstiltakene som nå settes i verk, får effekt.

Se tertialrapport 2 i sin helhet.

Stopp i bruk av overtid og vikarbyråtjenester

Stopp i bruk av eksterne konsulenter

Reisestopp

Stopp i ansettelser

Utsettelse av større prosjekter og investeringer

Innkjøpsstopp

Målsetting

Mål for 2024
Vi skal redusere utgiftsnivået med 150 millioner.

Mål for 2025-2028
Vi skal redusere utgiftene med totalt 400 millioner.

Redusere med 150 årsverk i 2024
Tiltaket om å redusere antall årsverk med 150 har begynt å vise effekt, med en reduksjon i faste stillinger, men det er usikkert om dette vil gi tilstrekkelig økonomisk effekt for inneværende regnskapsår. Se detaljert årsverksutvikling (PDF).

Redusere driftsutgifter og innkjøp
Flere tiltak har blitt iverksatt for å redusere driftsutgifter og innkjøp. Blant annet holdes stillinger ledig så lenge det er forenelig med kravene om forsvarlig drift av kommunens tjenester, og det er innført restriksjoner på innkjøp. Disse tiltakene bidrar til å sikre en mer kostnadseffektiv drift.

Øke disposisjonsfondet
Disposisjonsfondet må økes for å kunne bidra til å gi egenkapital til investeringer, dekke uforutsette utgifter og sikre fremtidige satsinger.

Avvikle ordning for bompengestøtte
Ordningen avsluttes fra 1. januar 2025.

Redusere vikarbruk
Det har vært en betydelig reduksjon i utgifter til vikartjenester, med halverte kostnader sammenlignet med fjoråret (fra 89 millioner i fjor til 47 millioner i år). Det er få enheter i kommunen som benytter seg av vikarbyrå, og det jobbes videre med å redusere dette ytterligere. Overtidsbruken har holdt seg stabil og ligger 1 million lavere enn på samme tid i fjor.

Redusere leieutgifter
Det jobbes med å ta ned leieutgifter.

Redusere tjenestenivået i helse og omsorg
De som har størst behov for helse og omsorgstjenester skal prioriteres. For at vi skal gi disse et godt tjenestetilbud, må hele tjenestenivået i helse og omsorg gjennomgås. Det skal gjøres kortsiktige og langsiktige grep.

Færre kurs og reiser
Kun kurs og reiser som anses som nødvendig vil bli gjennomført, og kommunen vil fortsette å vurdere og justere disse tiltakene i tråd med økonomiske mål og behovene for kompetanseutvikling.

Inntekt fra utbytte
Kommunen har gjennomført en foreløpig kartlegging for å vurdere muligheten for ekstraordinære utbytter fra våre eierposisjoner. Resultatene så langt er positive, og det er gode muligheter for utbetalinger utover den budsjetterte rammen. En mer detaljert vurdering og oppdatering vil bli gitt i tertialrapport 2.

Oppgavefordeling helse og omsorg
Det jobbes aktivt med å optimalisere oppgavefordelingen innen helse og omsorg for å sikre en mer effektiv ressursbruk. Det vurderes nå hvordan oppgavene kan fordeles på en måte som reduserer kostnader, samtidig som vi opprettholder et forsvarlig tjenestenivå. Dette inkluderer å holde stillinger ledig når det er mulig, og redusere bruken av vikartjenester. Kommunen er opptatt av å balansere økonomiske hensyn med behovet for å levere kvalitetsmessige helse- og omsorgstjenester til våre innbyggere, og vurderer fortløpende hvordan ressursene kan brukes best mulig.