De fleste innbyggerne i Tromsø kommune er tilknyttet det kommunale ledningsnettet for levering av drikkevann og håndtering av avløpsvann.
Noen få får fortsatt vannet sitt enten fra privat løsning eller fra et privat vannverk.
På denne siden kan du lese om de viktigste fordelene med å være tilknyttet det kommunale vann- og avløpssystemet.
De fleste innbyggerne i Tromsø kommune er tilknyttet det kommunale ledningsnettet. Det er likevel fortsatt noen som har privat vannforsyning. Det kan være fra en privat brønn på eiendommen, eller gjennom et mindre privat vannverk som finansieres i et spleiselag blant flere beboere i området. Noen har også privat avløpsløsninger, for eksempel ved å ha en slamavskiller installert på sin eiendom.
En boligeier som betaler vann- og avløpsgebyr er med i et spleiselag hvor gebyrinntektene er underlagt strenge føringer av selvkostforskriften, forurensingsforskriften og forurensingsloven.
Forurensningslovens § 16-1 slår fast at gebyrinntektene ikke skal overstige kommunens nødvendige kostnader på vann- og avløpssektoren. Dette betyr at alle gebyrinntekter kun kan brukes til å finansiere produksjon av vann- og avløpstjenester.
Rent drikkevann: Vi har gode renseprosesser av vannet som leveres ut til abonnentene. Det er strenge krav til levering av drikkevann, og dette blir fulgt opp av Mattilsynet. Vi sender også vannprøver til analyse hver uke, hvor vannet vi leverer blir sjekket for bakterieforhold og kjemikalier.
Nok drikkevann: Vi har gode kilder som sikrer tilstrekkelig med vann til alle våre abonnenter. I tillegg har vi 13 distriktsvannverk som leverer vann til abonnentene utenom bykjernen. Tromsø kommune er i en prosess hvor vi skal overta ytterligere 5 private vannverk. Alle vannverk som Tromsø kommune eier og drifter har samme strenge rutiner for kvalitetskontroll.
Slokkevann: Der vi har tilstrekkelig vanntrykk, leverer vi også slokkevann i tilfelle brann. Det betyr at Tromsø brann og redning KF har en mulighet til å slokke brannen, heller enn å foreta en kontrollert nedbrenning. Vi jobber kontinuerlig for å forbedre beredskapen innen slokkevann.
Kvalifisert personell: Vi er cirka 80 ansatte som jobber i seksjon for vann og avløp i Tromsø kommune. Alle bidrar til å sørge for at vi leverer gode tjenester til våre abonnenter.
Vakttjeneste: Vi har en døgnåpen vakttjeneste, som kan løse alle problemer som måtte oppstå.
Beredskap: Vi har inngått avtale med en lokal entreprenør som stiller med personell, utstyr og maskiner hvis det oppstår en akutt hendelse.
Varslingssystem: Hvis drikkevannet ikke er trygt, har vi et varslingssystem som gjør at vi raskt kan varsle abonnentene våre.
Vannvogn: Som en del av beredskapen har vi vannvogner som vi kjører ut til områder hvor abonnenter blir fri for vann i kortere eller lengre perioder.
Vedlikehold: Hver dag utfører vi service- og vedlikeholdsoppdrag på anleggene våre.
Fornyelse: Vi har god kontroll på tilstanden til det kommunale ledningsnettet, og jobber hele tiden med å fornye nettet.
Utbygging: Ved etablering av nye boligfelt, industriområder eller lignende, inngår vi utbyggingsavtaler med utbyggere om at vi overtar ledningsnettet når det står ferdig, slik at vi kan eie, drifte, vedlikeholde og fornye det. Vi gjennomfører også en del ny utbygging på egen hånd.
Spleiselag: Vann – og avløpsgebyrene er et spleiselag. Gebyrene fastsettes av politikerne og sørger for inntekter til drift, utbygging og vedlikehold.
Selvkost: Det er strenge føringer i regelverket som regulerer gebyrnivået. Eventuelt overskudd skal komme abonnentene til gode gjennom lavere gebyrer. I praksis gjøres det ved at man bygger opp fond. Fondene må brukes til vann og avløpstjenester i løpet av en fem år, ellers så skal gebyrnivået justeres ned. Det er ikke tillatt å bruke gebyrinntekter i andre deler av kommuneøkonomien.
Lavt gebyr for tilknytning: Kommunestyret har vedtatt at tilknytningsgebyret i Tromsø skal være 1 krone per eiendom. Andre kommuner opererer med langt høyere gebyrer.
Faglig oppdatert: Gjennom eget arbeid, samarbeid med andre kommuner og medlemskap i Norsk Vann, den nasjonale interesseorganisasjonen for vannbransjen, er våre ansatte til enhver tid oppdatert på ny teknologi. Vi er raske med å implementere nye kvalitetskrav som stilles fra sentrale myndigheter.
Sentralt driftsanlegg: Med et moderne driftsovervåkningsanlegg, kan vi raskt oppdage vannlekkasjer. Slik når vi målet om reduksjon av vanntap i vårt ledningsnett.
Forurensning: Vi sørger for alle utslippstillatelser og oppfyller alle krav som sentrale myndigheter stiller til virksomheten.
Avløpsrensing: Vi renser alt avløpsvann gjennom fem renseanlegg spredt utover bynære strøk og sørger for forsvarlig deponering av slammet. I distriktene har vi store slamavskilleren som renser avløpsvannet og sørger for å ivareta en god resipient (elv eller hav).
Resipientundersøkelser: Vi sørger for at det tas jevnlig prøver av resipienten. Prøvene blir sendt til analyser slik at vi kan forsikre oss at miljøet ikke blir skadelidende. Statsforvalteren er kontrollmyndighet for avløpsanleggene våre.
Separering: Vi har egne rør til overvann, slik at vi ikke bruker ressurser på å rense rent vann som kan gå rett i bekker og ut i havet.
Tømming av private avløpsanlegg: Vi har plikt til å sørge for tømming av private avløpsanlegg (slamavskillere og minirenseanlegg) for slam. Disse tjenestene legges ut på anbud for å sikre en rimelig pris på tjenesten.
Miljøvennlig: Slammet blir tatt vare på slik at slammet ender opp som kompost.
Biogass: Vi har inngått en avtale med Rå biopark som skal etter hvert lage biogass av slammet.
Sekundær- og tertiærrensing: Vi har satt i gang arbeidet med å forberede oss til å oppfylle de nye de nye kravene til avløpsrensing som vil gjelder i hele EU.
Beredskap: Vi har inngått avtale med en lokal entreprenør som stiller med personell, utstyr og maskiner hvis det oppstår en akutt hendelse.
Erstatningsansvar: Kommunen har et objektivt erstatningsansvar for tilbakeslag som skyldes at kapasiteten til kommunale ledninger ikke strekker til, eller at vedlikeholdet har vært utilstrekkelig.