Ny politisk storregion

Tromsø kommune har denne uken signert en samarbeidsavtale med Balsfjord, Karlsøy, Lyngen og Storfjord.

Politisk storregion

Siste oppdatering 08. feb 2023, kl. 14:47

Publisert 04. feb 2022

Samarbeidsområdene for storregionen dreier seg om det meste - fra utdanning og kulturområdet til samferdsel og næringsutvikling. I tillegg skal man søke felles politisk påvirkning i og utenfor regionen i forhold som tjener regionens utvikling. Over 60 prosent av innbyggerne i Troms bor i disse fem kommunene.

Tromsø er kjent som arena for nasjonale og internasjonale beslutningstakere, og Tromsøregionen ser mulighetene som dette innebærer. Tromsøregionen består av ordførerne i de fem kommunene, og skal ha et eget sekretariat til den daglige virksomheten. I tillegg skal også kommunedirektører og rådmenn understøtte virksomheten. Den nyopprettede regionen valgte i går Tromsø-ordfører Gunnar Wilhelmsen som styreleder for de to neste årene. Samarbeidet skal bygge på konsensus, åpenhet og gjensidig tillit mellom partene.