TV-aksjonen 23. oktober til Leger uten grenser

Årets TV-aksjon går til Leger Uten Grenser og deres arbeid for å gi livreddende helsehjelp og medisiner. TV-aksjonen går av stabelen på NRK søndag 23. oktober.

Lege uten grenser, undersøkelse av jente

Siste oppdatering 20. sep 2022, kl. 9:10

Publisert 14. sep 2022

Millioner av mennesker venter på å bli behandlet av en lege. For mange står det om livet, men tilgang til helsehjelp er ingen selvfølge.

Årets TV-aksjon skal gå til å forebygge og behandle sykdommer som rammer mennesker på tvers av landegrenser, uavhengig av etnisitet, seksuell orientering, religion, politisk ståsted, alder og kjønn.

Gjennom årets TV-aksjon skal Leger Uten Grenser bidra til å forebygge epidemier og behandle kjente og ukjente sykdommer i fire land: Bangladesh, Den sentralafrikanske republikk, Den demokratiske republikken Kongo og Sierra Leone.

Vi skal gi vaksiner, tilgang på livreddende medisiner og legebehandling. I samarbeid med forskningsorganisasjonen DNDi skal deler av TV-aksjonsmidlene også brukes til å utvikle medisiner mot glemte, dødelige sykdommer.

TV-aksjonen NRK 2022 skal gi medisinsk behandling til dem som trenger det mest. Sammen redder vi liv!

Les mer om arbeidet til Leger Uten Grenser her.

Bli områdeleder

Vi har behov for flere områdeledere. Tromsø kommune er delt inn i 30 områder, og hvert område skal ha et tilpasset antall bøssebærere. Områdelederen har ansvar for at bøssebærerne får nødvendig utstyr, at bøssene kommer inn, blir registrert og fraktet til opptelling i Sparebank1 NordNorge.

Her trenger vi områdeledere:

Bakkejord - Straumsbukta, Brensholmen – Hillesøy – Sommarøy, Elverhøy, Ersfjord – Susannejord, Fagereng, Jøvik – Olderdalen, Kattfjord, Mortensnes, Nord-Kvaløya (Salarøyveien til tunnelen), Oldervik, Ramfjord, Sjursnes, Skittenelv, Skulgammen, Skulsfjord – Lyfjord, Stakkevollan, Sør-Tromsøya, Tromsdalen, Valhalla – Myreng – Storskogen, Vengsøya.

Bor du i ett av disse områdene og har lyst til å bidra, er det bare å ta kontakt med  Cathrine Albrigtsen på mob. 92 42 16 79

Verdens største dugnad

TV-aksjonen NRK regnes som verdens største innsamlingsaksjon og er et viktig nasjonalt løft for en god sak.

De siste årene har innsamlet beløp vært over 200 millioner kroner. Et storstilt apparat med flere enn 100 000 bøssebærere mobiliseres, og disse skal besøke samtlige 2,3 millioner norske hjem.

Fra øverst til venstre: Sebastian Henriksen, Ida Jakobsen, Egil Jens Pettersen, Thale Wang Ørjavik, Marlene Berntsen Bråthen, Janike Marlen Rype, Cathrine Albrigtsen, Adele Altmann, Monica Bjørnsborg og Émilia Isabelle Petit-Jensen.

Vi trenger bøssebærere

I år vil bøssebærere igjen ringe på dørene, og vi trenger flere for å nå alle som vil gi støtte!

I Tromsø kommune er det behov for 643 bøssebærere. Har du lyst til å engasjere deg som bøssebærer eller lage din egen digitale bøsse?

Gå inn på blimed.no og se hvordan du kan bidra.

Sammen redder vi liv!