– Tilbudet betyr veldig mye for meg.

Tromsø aktivitet og rehabilitering feiret 50 år med hjelp til livsmestring.

Nadia Mortensen, en av brukerne på Tromsø aktivitet og rehabilitering.

Tromsø aktivitet og rehabilitering feiret 50 år med hjelp til livsmestring.

Siste oppdatering 24. okt 2022, kl. 14:55

Publisert 24. okt 2022

Fredag 20. oktober var det duket for kaker, taler og musikk for å feire Tromsø aktivitet og rehabilitering sine første 50 år. Senteret er et dagtilbud med fokus på fysisk aktivitet, sosialt samvær og mestring av eget liv. Målgruppa er personer i yrkesaktiv alder som har fått en fysisk eller kognitiv funksjonsnedsettelse.

– Vi tilbyr hjelp til å mestre hverdagen. Det kan være fysiske og praktiske ting, som å lære seg å ta bussen igjen eller bli vant til å manøvrere rullestol, sier avdelingsleder Monica Brunes Henriksen, som har jobbet her siden 2006.

Flere av brukerne er personer som har hatt slag. De har behov for trening for å bygge opp igjen evner de fleste av oss tar for gitt.

– Mange må ha hjelp til å finne tilbake språket eller orienteringsevnen. Å lære seg å bruke PC, mobilapper og nettbank igjen er også ting vi hjelper til med. Det er mye som kan læres på nytt gjennom trening.

Avdelingsleder Monica Brunes Henriksen (t.h.) og tidligere avdelingsleder – nå supervikar – Rønnaug Myre Sandvik.

Tromsø aktivitet og rehabilitering åpnet i 1972 i et 60 kvadrat stort lokale i høyblokka på Håpet. Da var det drevet av «Nord-Norges vanførelag» (nå Nord-Norges handikapforbund) med hjelp fra frivillige organisasjoner som Røde kors. I 1995 flyttet de inn i dagens lokaler i kjelleren på Heracleum, og i 2001 tok Tromsø kommune over driften. Senteret er tverrfaglig, og har ansatt både fysioterapaut, ergoterapaut, aktivitører, vernepleiere og hjelpepleiere.

Brukere fra alle samfunnslag

– Tilbudet betyr veldig mye for meg, sier Nadia Mortensen.

For fem år siden fikk hun en nevrologisk sykdom som gjorde henne avhengig av rullestol. Nå er hun på Tromsø aktivitet og rehabilitering fast to dager i uka. Her får hun både fysioterapi og er med i velværegruppe, og også grupper for håndarbeid og avislesing.

– Det var tungt å bli avhengig av rullestol, så her har jeg fått masse hjelp til trening for å kunne komme meg rundt. Nå er jeg mer mobil, og forskjellen er stor fra da jeg begynte her. I tillegg er det sosiale en viktig del, sier Mortensen.

– Vi får også hjelp til praktiske ting, som for eksempel julehandel. Det er noe som ikke er så lett når man sitter i rullestol.

Dagtilbudet har både gruppeaktiviteter og gir individuell kartlegging, veiledning og oppfølging.

– Å bli rammet av slag, eller noe annet som gjør at man trenger hjelp, kan skje alle. Vi har brukere i ulike aldre og fra alle samfunnslag. Derfor er det viktig at vi møter folk på hver enkelt sine premisser, sier Monica Brunes Henriksen, avdelingsleder for den spreke 50-åringen i kjelleren på Heracleum.

Tromsømusikerne Marit Sandvik og Øystein Norvoll stod for det musikalske under 50-årsfeiringen.