Susanne Mortensen (25) tildelt likestillingsprisen

Prisvinneren har vist stort personlig mot og tatt en risiko ved å stå fram med sin sak, heter det i begrunnelsen. Vi gratulerer!

Likestillingsprisen 2021

Siste oppdatering 16. jun 2022, kl. 9:18

Publisert 14. jun 2022

Fiskeren får Tromsø kommunes likestillingspris for 2021.

Det var ordfører Gunnar Wilhelmsen som overrakte prisen i forbindelse med kommunestyremøtet den 15. juni 2022.

Pristildelingens begrunnelse lyder:

«Prisvinneren har vist stort personlig mot og tatt en risiko ved å stå fram med sin sak. Prisvinneren har frontet kvinnesaken i et mannsdominert yrke.

Hun har også vist innsikt og forståelse ved ikke bare å kritisere enkeltpersoner, men også rettet kritikk mot samfunnsinstitusjoner.

I tillegg har hun bidratt til opprettelsen av organisasjonen «Hun Fisker», som skal bidra til ivaretakelsen av kvinnelige fiskere.»

Dette er den andre likestillingsprisen Mortensen mottar på kort tid, da hun nylig også mottok også LOs likestillingspris.

Gikk du glipp av prisoverrekkelsen? Se den om igjen her:

Får billedkunst og gavesjekk

I tillegg til en gavesjekk på 25.000 kroner, får Susanne Mortensen billedkunst utarbeidet av Trude Lind Oftedal.

Trude Lind Oftedal bor og arbeider på Andenes.

Kunstneren jobber hovedsakelig med håndtegninger som bearbeides digitalt.

Lind Oftedal har bakgrunn som grafisk designer og har jobbet med billedkunst siden 2003 gjennom sitt studio «Galleriet TLO».

Likestilling, mangfold og likeverd

Det er kommunens likestillingsutvalg som årlig tildeler prisen. Prismottakeren kåres ut fra innsendte kandidatforslag fra innbyggerne.

Likestillingsprisen kan tildeles institusjoner, organisasjoner, bedrifter eller enkeltpersoner, som bor eller virker i kommunen, som har gjort en innsats for likestilling, mangfold eller likeverd.

I fjor var det Rønnaug Myre Sandvik (70) fikk likestillingsprisen.

Se oversikt: Tidligere vinnere av Tromsø kommunes likestillingspris