Minnemarkering for jugoslaviske krigsfanger

«Vi må aldri glemme vår egen historie», sa varaordfører Marlene Berntsen Bråthen under minnemarkeringen for jugoslaviske krigsfanger ved Krøkebærsletta.

Minnemarkering jugoslaviske krigsfanger

Siste oppdatering 15. jul 2022, kl. 14:31

Publisert 14. jul 2022

14. juli 1942 ble 30 jugoslaviske partisaner henrettet ved Krøkebærsletta i Tromsdalen. Fangene var først blitt tvunget til å grave fellesgraven de ble begravd i. 80 år har nå gått siden denne grusomme hendelsen fant sted.

Bautaen, som ble reist i 1988, er nærmest bortgjemt i skogen mellom Tromstun skole og Tromsdalselva. Minneplata er gitt til Tromsø kommune fra vennskapsbyen Zagreb, utformet av kunstneren Torleif Markussen. Minnesmerket ble reist i samarbeid med Norsk-Jugoslavisk samband.

«Dette minnesmerket har blitt glemt den siste tiden. Det skal vi ikke la skje. Vi skylder de dreptes etterkommere at vi husker, og vi må bevare historien for de kommende generasjoner», avsluttet Bråthen i sin tale, før hun la ned krans ved minnesmerket.