Sommerlystvegen barne- og avlastningsboliger er åpnet

– Det vi nå tar i bruk setter Tromsø på norgestoppen når det gjelder tilbud til barn og ungdom med omfattende funksjonsnedsettelser, sier prosjektleder Karin Rendal.

Sommerlystvegen

Siste oppdatering 26. apr 2023, kl. 9:50

Publisert 25. apr 2023

Hun var meget stolt da ordføreren, representanter for helse og omsorg i kommunen og mediene da de ble vist rundt i de nye barne- og avlastningsboligene i Sommerlystvegen.

Lekehule for barna med taktil kunst på veggene.

Tilbudet er tilrettelagt for barn og unge med alvorlige funksjonsnedsettelser eller som av andre årsaker har omfattende omsorgsbehov. Helt fra de første planene ble skissert, har det vært lagt vekt på at fysiske omgivelsene skal være innbydende og funksjonelle for brukerne. Rådgiver i helse og omsorg i Tromsø kommune, Janne Joakimsen, betegnet brukermedvirkningen i prosessen som enestående:

– Vi hadde aldri fått til dette uten en drivende god prosjektleder, våre egne fagfolk og brukerrepresentanter med egenerfaring fra kommunale tilbud og tjenester. Dette har vært reell brukermedvirkning i praksis. Vi lært mye og det er vi glade for.

Aktivitetsrom med mange muligheter for aktivitet for brukerne med familier.

Bygget er innholdsrikt, stilfullt innredet og moderne velferdsteknologi er tatt i bruk. Her er aktivitetsrom, luftige fellesarealer, egne vann-sanserom og rom tilpasset den enkeltes behov. Det er enkelt å forflytte seg innefra og til uteområdene som inviterer til bruk gjennom hele året.

– Vi har allerede hatt besøk fra andre kommuner som vil se og høre hvordan vi har fått dette til, og de er begeistret. En annen effekt er at vi har kunnet rekruttere dyktige fagfolk som tilbyr en god og stabil tjeneste. Nå gleder vi oss til å komme ordentlig i gang.

Det sier avdelingsleder ved Sommerlystvegen barne- og avlastningsboliger, Lisbeth Nygård Dalelv.

Ordfører Gunnar Wilhelmsen var imponert over det han fikk se under omvisningen.

– Det har tatt tid å komme hit vi er i dag. Vi har jobbet målrettet med å kartlegge hvilke behov som er mest presserende. Dette er ett område, men vi må bare innrømme at vi fortsatt har en jobb å gjøre. Behovet for de tjenestene vi nå kan tilby på enestående vis, er stort.

Våtsanserom hvor barna kan leke med vann. Stort og flott med høy takhøyde.

Nå er to barneboliger og åtte avlastningsplasser klare til bruk i tillegg til to pårørenderom. Oddny Johnsen har representert brukerne gjennom hele prosessen, og hun ser fram til at barn og ungdommer får et etterlengtet tilbud:

– Endelig har Tromsø fått et bygg som er tilpasset de mest sårbare innbyggerne i kommunen. Nå kan de komme til et miljø som inviterer til lek, trivsel og trygghet. Jeg håper det vil bli slik at brukerne feller en tåre når de skal dra herfra, og ikke når de vet at de skal hit. Og slik tror jeg det kan komme til å bli, avslutter Oddny Johnsen.

Sommerlystvegen barne- og avlastningsboliger blir offisielt åpnet i løpet av høsten 2023.