Åpner ekstern tilgang til datasystemer igjen

Dataangrepet rettet mot Tromsø kommune i forrige uke regnes nå som avsluttet. Dermed har kommunens ansatte igjen tilgang til alle tjenester utenfor arbeidsnettverket.

Medlem i

2 years 6 months

Siste oppdatering 20. mar 2023, kl. 14:47

Publisert 18. mar 2023

Det var i forbindelse med et pågående dataangrep at kommuneledelsen av sikkerhetshensyn besluttet å stenge ned de ansattes tilgangen til tjenester utenfor arbeidsnettverket (eksempelvis fra hjemmekontor) i løpet av helgen.

Mandag kan kommunens ansatte igjen jobbe som normalt, også utenfor arbeidsnettverket.

Tromsø kommune ønsker å understreke følgende for publikum:

• Vi har ingen indikasjoner på at dataangrepet har resultert i at noen har lyktes med å bryte seg inn i kommunens systemer.
  • Tjenestene kommunen leverer til publikum var ikke rammet av angrepet.