Vårryddeaksjonen 2022

Rydd fram våren og tjen 8 000 kroner.

Vårryddeaksjonen

Rydd fram våren og tjen 8 000 kroner.

Siste oppdatering 20. mai 2022, kl. 9:08

Publisert 25. apr 2022

Alle lokale idrettslag, foreninger og korps inviteres til å bli med på den årlige, storstilte vårryddeaksjonen som bidrar stort til å holde byen ryddig og pen. Hvert ryddeoppdrag honoreres i år med 8 000 kroner!

Søknadsfristen er tirsdag 10. mai kl. 23:59.

Når våren til slutt titter fram her i Tromsø, dukker det opp en rekke søppel langs veier og strender i takt med tiningen av snøen. I et godt samarbeid med Remiks miljøpark AS, fortsetter derfor Tromsø kommune tradisjonen og tar søppelutfordringen ved å arrangere vårryddeaksjonen i bydelene.

Instrukser:

• Til hver rode er det nødvendig med minst ti voksne, der arbeidet totalt tar om lag to timer.
  • Det kan bli små endringer i rodetraseene.
  • Man kan gjerne ta med barna, men det forutsetter at man setter sikkerheten først og tar vurderinger etter hva som er tryggest. Alle som deltar skal ha på seg en gul vest, som man selv må ta med.
  • Bruk hansker og vask hendene grundig etter rydding.

Søk og bli med på vårryddeaksjonen.

Alle lag, foreninger og korps som melder seg på må ha et eget organisasjonsnummer. De lagene, foreningene og korpsene som vant rode i fjor får ikke tildelt noen rydderode i år. Årsaken til dette er at tilbudet er populært, og vi ønsker en fordeling av dugnadsmidlene som er så rettferdig som mulig.

Hver ryddegjeng skal ha én ryddeansvarlig, og den ryddeansvarlige må sørge for å få tak i engangshansker og søppelsekker, som hentes på Rådhuset i forkant av ryddingen.

Se kart over aktuelle rydderoder.

Laget/foreningen/korpset kan velge to roder du ønsker å rydde i søknadsskjemaet dere finner over. Dersom det er flere som har lagt inn ønske om å rydde samme rode, vil det bli foretatt en trekning på hvem som får tildelt roden.

Slik søker du:

Den ansvarlige for ryddingen fyller ut søknadsskjemaet innen tirsdag 10. mai kl. 23:59. Vi trekker ut hvilke lag, foreninger og korps som får rydde roder den 12. mai.

Ryddingen kan foregå fra mandag 16. mai, og den må senest være utført innen mandag 6. juni. Søppelet dere samler opp må leveres til Remiks returstasjon Sør på Skattøra i åpningstiden.

Utviklingslag:

Alle utviklingslag står selv for koordinering av ryddingen i sitt område, og de honoreres også med 8.000 kroner per utviklingslag. Utviklingslagene avtaler selv med lag, foreninger og korps i sitt område om tidspunkt og lokasjon for rydding. Dette gitt at utviklingslagene selv kjenner til nærområdet best, og de vet dermed bedre hvor det er stort behov for rydding. Utviklingslagene får tilsendt en egen e-post om dette, og det er derfor ikke nødvendig for utviklingslagene å bruke søknadssystemet for rydding i distriktene.

Remiks henter søppelet utviklingslagene har samlet sammen, men det er utviklingslagene selv som må avtale om tidspunkt og plassering for henting av søppel. Send e-post til ivar.sture.handeland@remiks.no på forhånd.

Lurer du på noe?

Ta kontakt med klima- og miljørådgiver Agnete Pedersen Evertsen på telefon 90 09 16 76 eller send e-post til agnete.pedersen.evertsen@tromso.kommune.no.