Tester ut måsesikker søppeldunk

I samarbeid med Remiks tester Tromsø kommune ut nye søppeldunker i sentrum. Dunkene skal sørge for mer effektiv avfallshåndtering – og dårligere service for sultne bymåser.

Bengt Åge Lind fra Remiks og friluftsrådgiver i kommunen Magne Hestem med den nye "Mr Fill"-dunken.

Siste oppdatering 15. mar 2023, kl. 13:09

Publisert 02. des 2022

De nye dunkene har en kompresjonsmekanisme, som presser avfallet sammen, så de tar lengre tid å fylle opp. De har også en lukkemekanisme som gjør det umulig for måsen å hente ut kebabrester fra dunken.

De to «Mr. Fill»-dunkene, som søppeldunkene kalles, er plassert på Stortorget og utenfor Burger King.

– Vi prøver ut dunkene på steder vi vet det er mye folk og det kastes mye søppel, sier Bengt Åge Lind, avdelingsleder service på Remiks husholdning.

Plassering og avstand mellom dunkene er ting som skal vurderes underveis i testperioden.

– Vi ser fram til å teste ut dunkene gjennom vinteren og neste måsesesong før vi vurderer et større innkjøp, sier Magne Hestem, rådgiver ved enhet for park, idrett og friluft.

Denne typen dunker er allerede i bruk Hamar, Trondheim, Molde med god effekt. Også i Stockholm benyttes slike dunker.

Lyscelle- og batteridrevet

Kompresjonsmekanismen drives av et batteri, som lades opp av et lyscellepanel på toppen av dunken. Det trengs ikke sollys for å lade opp batteriet, for eksempel gatelys vil også sørge for oppladning.

Børst gjerne bort snø når du går forbi

Et spørsmål er hvordan dette vil fungere på vinteren i Tromsø, med snø som legger seg på toppen av dunkene.

– Vi håper folk som går forbi vil hjelpe til hvis de ser at det har lagt seg snø på toppen av dunkene. Vi er også spent på å se hvor lenge batteriene holder i Tromsø-kulda, sier Bengt Åge Lind.

Via en app har Remiks oversikt over både fyllingsgrad og batterinivå på dunkene. Dermed slipper man å kjøre bomtur for å tømme halvfulle dunker.

– Så lenge folk kaster søpla i dunken, tar Mr. Fill seg av resten, legger han til.

Hit skal burgerrestene: – Så lenge folk kaster søpla i dunken, tar Mr. Fill seg av resten, sier Bengt Åge Lind fra Remiks..