Nytt og trygt fortau for Brage (6) og pappa

Denne uka kunne fornøyde barn og foreldre ta i bruk det nye fortauet på vei til Workinnmarka skole.

Skolevei Workinnmarka barn

Siste oppdatering 14. des 2022, kl. 9:15

Publisert 08. jun 2022

Førsteklassingen Brage Wikestad Pettersen tar beina eller sykkelen fatt til og fra skolen.

– Veien er kjempefin. Det er veldig kult at veien er svart. Jeg liker både å gå, sparkesykle og sykle til skolen, sier Brage.

Han følges ofte av pappa Arne Marius Pettersen, som mener trafikktiltak som dette er vesentlig for å få foresatte til å la bilen stå.

– Nå er fortauet bredt og fint. Det er god plass både for dem som sykler og går. Jeg håper og tror at dette fører til at enda flere foreldre velger å droppe bilen på skoleveien, sier Pettersen.

Bredt og helårig fortau

Kommunens prosjektleder Geir Bangsund forteller at fortauet er anlagt bredt slik at det kan brøytes bedre og dermed brukes hele året.

– Det er nå gjort plass til at man kan brøyte fortauet på en god måte. Det er også gjort plass til snødeponi. Dette fører til at fortauet er tilgjengelig på vinteren for myke trafikanter, sier Bangsund.

Tenk Tromsø

Det nye fortauet i tilknytning til Workinnmarka skole er en del av prosjektet «Trafikksikker skolevei», som er en del av samarbeidet Tenk Tromsø.

Samarbeidet består av Tromsø kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune, Statens vegvesen og innbyggerne i Tromsø.

Les mer om prosjektet her: Trygg skolevei for alle barn