Tromsø kan bli Europeisk ungdomshovedstad

- Ungdommen er fantastisk flink til å ta initiativ, sier varaordfører Marlene Berntsen Bråthen.

Youth capital

Medlem i

2 years 3 months

Siste oppdatering 12. okt 2022, kl. 9:35

Publisert 11. okt 2022

Tromsø er valgt ut som en av fire finalister til å bli europeisk ungdomshovedstad i 2025, sammen med byene Fuenlabrada, Izmir og Lviv. Tromsø ungdomsråd er initiativtaker til søknaden.

Ungdomsrådrepresentantene Luna Elisabeth Drecker, Lavrans Lockertsen og Kai Alexander Ayasse, sammen med ordfører Gunnar Wilhelmsen, reiser til Brussel for å presentere søknaden for juryen den 27. oktober. Det endelige valget blir annonsert i Tirana den 23.november.

Kommunen satser på ungdom

Representant for Ungdomsrådet Luna Elisabeth Drecker forteller at det er viktig for ungdommen å se at kommunen vil satse på ungdom.

– Vi i Ungdomsrådet jobber mye med å bli hørt og denne søknaden viser at kommunen hører på oss.

Varaordfører Marlene Berntsen Bråthen sier at det er viktig å lytte til ungdommen,- hun understreker at de alltid er hjertelig velkommen på Rådhuset.

– Det er kult at ungdommen er initiativtaker. Tromsø er en kulturby og vi kan by på mye, - søknaden viser flere aspekter med dette. Å tørre og prøve, det er viktig. Det er utenfor komfortsonen at vi utvikler oss, avslutter Berntsen Bråthen.

Les mer om Europeisk ungdomshovedstad.