Tromsø har Nord-Norges beste drikkevann

Vant pris under vannbransjens årlige konferanse i Narvik.

Amundvannet med Tromsøya i bakgrunnen.

Vant pris under vannbransjens årlige konferanse i Narvik.

Siste oppdatering 21. okt 2022, kl. 8:03

Publisert 18. okt 2022

Denne uka arrangeres den årlige VAnndammen ved UiT Campus Narvik. Konferansen har som mål å samle den nordnorske vann- og avløpsbransjen for å utveksle erfaringer, få kontakt med studenter og skape sterke faglige nettverk i Nord-Norge.

Tirsdag var det duket for kåring av landsdelens beste drikkevann. Det konkurreres i to klasser: grunnvannskilder og overflatekilder. Kåringen er i regi av Norsk Vann og Norsk Kommunalteknisk forening.

I Tromsø kommune henter vi drikkevannet fra åpne kilder på Ringvassøya og Kvaløya. Vi deltok derfor i sistnevnte kategori. Vannet som ble sendt til juryen, har vi hentet fra Kvaløya.

Tromsø vannverk gikk helt til topps etter møtet med drikkevann fra blant annet Bodø og Narvik. Skjomen vannverk vant i klassen grunnvannskilde.

Dermed kan vi smykke oss med tittelen Nord-Norges beste drikkevann.

- Dette viser at det er god kvalitet på våre vannkilder, men det er viktig å huske at vi må passe på kildene våre og ikke forurense disse når vi ferdes i nærheten, sier seksjonssjef Geir Helø.

Konkurransen hadde en fagjury bestående av en fast juryformann, og håndplukket ekspertise fra regionen. De vurderer lukt og smak. Juryformann Johan P. Nielsen sier at det var vanskelig å kåre en vinner.

- Juryen var enige om at konkurransen var jevnere i år enn den noen sinne har vært i løpet av de 31 semifinalene vi har hatt. Det var veldig vanskelig å skille de fra hverandre, men til slutt kom vi frem til en vinner i hver klasse. De kan nå kalle seg for Nord-Norges beste drikkevann 2022, sier Nielsen.

Tromsø vannverk går nå videre til nasjonal finale i Oslo i mai 2023. Der skal vi konkurrere mot de andre landsdelsvinnerne om å få bære tittelen «Norges beste drikkevann».