Dugnad kan forårsake redusert framkommelighet og støy

Rundt omkring i kommunen skal det lørdag 24. september vaskes, ryddes, males og forskjønnes. Noen steder blir det redusert framkommelighet allerede fredag 23. september.

Det skrapes bort tagging fra busskur.

Siste oppdatering 23. sep 2022, kl. 15:10

Publisert 22. sep 2022

I forbindelse med frivillighetens dag lørdag 24. september kan du i by- og turområdene rundt omkring i Tromsø oppleve at turveier og ferdselsårer er innsnevret eller stengt.

Noen steder stenges eller innsnevres det allerede fra og med fredag 23. september på morgenen.

Støy kan også forekomme, og du kan støte på grusdunger, fyllmasser eller arbeidsredskaper på byturen eller i skog og mark.

Blant annet vil deler av turområdet ved Prestvannet sperres av fra og med fredag morgen 23. september, som følge av at 150 tonn grus skal midlertidig lagres der. Grusen skal brukes til gruslegging av tursti.

Nord på øya må man også forvente litt helikoptertrafikk. Helikopter skal brukes for å transportere bort piggtråd.

Du vil sannsynligvis også møte på personer i gul vest og arbeidsantrekk, som arbeider ivrig med å rydde vegetasjon og andre gjenstander, male eller gjøre andre dugnadsarbeider.

Her er oversikten

I oversikten nedenfor er det også oppført aktiviteter, som ikke nødvendigvis medfører redusert framkommelighet eller stengte områder.

• Yttersia, Sommarøy: Aktivitet ikke spesifisert
  • Prestvannet: Gruslegge hele stien rundt Prestvannet.
  • Doktordalen: Lage ny sti og gruslegge en 105-meters strekning.
  • Nordøya: Klippe løs og fjerne mye piggtråd fra 2. verdenskrig. Sekkene løftes ut av helikopter
  • Folkeparken: Fjerne piggtråd nær Sorgenfri. Piggtråd kastes i konteiner.
  • Bjørnebekken: Kloppe snarvei mellom Bjørnebekken og lysløypa, en strekning på 100 meter.
  • Tromsø alpinpark: Rydde skog og terreng i alpinparken.
  • Berg: Male samfunnshuset i Sandvika på Berg og opparbeide uteareal.
  • Kaldfjord skole: Male bygg i skolegård og skifte materialer.
  • Bjerkaker: Pusse og male ballbinge.
  • Tromsø, en rekke steder i kommunen: Vaske og fjerne tagging på mange busskur i Tromsø.
  • Stortorget: Barneaktiviteter sammen med Rabalderfestivalen. Ansiktsmaling, hoppeslott, shootout, hinderløype, male asfalt og mer.
  • Tromsø sentrum: «Frivillighet i sentrum». Rigging av bord, stoler og telt til 55 stands i forbindelse med frivillighetens dag.
  • Tromsø sentrum: Luke og rense sentrumsgater. Fjerne tape, lim og plakater fra lyktestolper og vegger.
  • Otium bo- og velferdssenter: Plante og rydde før høsten.
  • Tromsdalen: Rydde lagre ved skøytebanen

Arbeidene utføres av ansatte i Sparebank1 Nord-Norge.