Hjelpetilbud for barn og unge som har det vanskelig i julen

Her finner du en oversikt over utvalgte hjelpetilbud som du gratis kan kontakte via telefon, chat, melding eller e-post. Du kan være anonym.

Ung person som sitter inntil en murvegg og ser med litt trist ansikt mot kamera.

Siste oppdatering 06. des 2022, kl. 10:35

Publisert 17. des 2021

Har du eller noen du kjenner det tungt eller vanskelig og kanskje trenger noen å snakke med?

• Dersom man er i fare eller frykter at et barn er i en akutt situasjon skal man ringe politiet på 112.
  • Ved alvorlig skade eller sykdom som krever hjelp straks skal man ringe ambulansen på 113.

Dersom man er syk eller skadet kan man ringe legevakt (116 117).

Barnevern og krisesenter

Trenger du kontakt med barnevernet eller krisesenteret i kommunen?

• Barnevernsvakta: 95 19 52 40. Hos barnevernet kan du henvende deg anonymt og få råd hvis du er bekymret for et barn.
  • Krisesenteret for Tromsø og omegn: 77 61 10 60. Et krisesenter er en plass hele eller deler av familien kan komme dersom det ikke lenger er trygt å være hjemme eller der man oppholder seg.

Infosentralen – for deg som er usikker på hvor du kan henvende deg

Er du usikker på hvor du kan henvende deg, eller trenger du råd og assistanse for å finne hjelpen du trenger?

Kontakt Tromsø kommunes infosentral for psykisk helse og rus.

Blir du utsatt for vold, overgrep eller omsorgssvikt?

• Alarmtelefon for barn og unge: telefon 116 111
    Døgnåpen og gratis telefon, sms og chat for barn og unge som er utsatt for vold, overgrep og omsorgssvikt. Også voksne som er bekymret for barn kan ringe.
  • Vold og overgrepslinjen: telefon 116 006. Døgnåpen og gratis telefon, chat mandag til fredag 09-20, for alle som opplever vold eller overgrep i nære relasjoner

Trenger du noen å snakke med?

• Mental helse Hjelpetelefonen: 116 123
    Døgnåpen og gratis telefon for alle som trenger noen å snakke med. Drives av interesseorganisasjonen Mental Helse
  • Foreldresupport telefon 116 123 (tast 2)
    Døgnåpen, gratis og anonym telefon- og chattetjeneste for omsorgspersoner med barn under 18 år, som trenger hjelp, veiledning eller har behov for å lufte tankene sine med noen. Foreldresupport er et samarbeid mellom Stine Sofies Stiftelse og Mental Helse.
  • Sidetmedord.no telefon 116 123
    Mental helse hjelpetelefonen: Chat og forum for alle som trenger å dele tanker og følelser med noen.
  • Kirkens SOS: telefon 22 40 00 40
    Døgnåpen hjelpetelefon, melding og chat for alle som ønsker noen å snakke med.
    Teksttelefon for døve: 55 32 56 97
  • Kors på halsen/Røde Kors: telefon 80 03 33 21
    Kors på halsen er Røde Kors` samtaletilbud for alle opp til 18 år. Du kan ringe, maile eller chatte og ta opp det som er viktig for deg.
  • Barsnakk (Barn av rusmisbrukere-BAR)
    Chat for deg som har foreldre eller andre nær deg med rusproblemer.

Andre nettsider, hjelpelinjer og -chat

• Ung.no er statens informasjonskanal for ungdom. De tilbyr informasjon og veiledning til ungdom gjennom en nettside med offentlig informasjon og en spørretjeneste der ungdom kan spørre om det de lurer på. Målgruppen vår er ungdom 13–20 år.
  • SnakkOmMobbing.no  er en chattetjeneste fra Blå Kors til barn og unge i hele Norge, uansett om du har opplevd mobbing, kjenner noen som har blitt mobbet eller om du har mobbet noen selv.
  • SnakkOmPsyken.no er en chattetjeneste fra Blå Kors til barn og unge i hele Norge. De fleste som kontakter oss har til felles at de har det vanskelig, noen ganger uten å vite hvorfor.
  • Ifengsel.no er en chattetjeneste fra Kirkens Bymisjon for deg som har mamma eller pappa i fengsel)
  • Rusinfo.no tilbyr samtale, chat og informasjon om alt du lurer på om rus, og hva du kan gjøre om du er bekymret for noen med et rus- eller alkoholproblem
  • ROS (Rådgivning om spiseforstyrrelser): er en landsdekkende interesseorganisasjon for alle som er berørt av problematikk rundt mat og kropp, for de som har eller har hatt en spiseforstyrrelse, og for deres pårørende. Deres rådgivningstjeneste er tilgjengelig på telefon, chat og e-post.
  • Ungdomstelefon er Skeiv Ungdoms telefon- og chattetjeneste, og er tilbud til unge som trenger noen å snakke med om seksualitet, kjønn, identitet, legning, forelskelse, aktivitetstilbud eller sikrere sex.
  • Støttetelefon for kriminalitetsofre: telefon 80 04 00 08. Har du vært utsatt for kriminelle handlinger? Det kan for eksempel være vold, seksuelle overgrep eller krenkelser av din personlige frihet. Du kan få hjelp og veiledning ved et støttesenter for kriminalitetsutsatte.

Mer informasjon

På Helse Norge.no finner du en god oversikt over disse og flere ulike nettsider, chat og telefonnummer man kan ringe.