Tromsø fikk prestisjefylt klimaoppdrag fra EU

– Artig at Tromsø kan ta et ekstra steg opp sammen med andre byer og regioner, sier direktør for samfunn, Grete Kristoffersen.

Kommuneansatte står på en trapp og jubler.

Siste oppdatering 30. sep 2022, kl. 12:09

Publisert 29. sep 2022

Tromsø kommune har søkt om å få delta i EU-oppdraget «Adaptation to Climate Change». Dette kan oversettes til «Oppdrag: Tilpasning til klimaendringer».

Den 29. september kunngjorde Europakommisjonen at Tromsø kommune er blant de utvalgte til oppdraget.

Dette ble kunngjort på EU-arrangementet Research & Innovation Days.

På lag med innbyggerne

– Det har vært et godt lagarbeid med søknaden, og da er det ekstra artig at vi får et positivt svar. Det er også artig at Tromsø kan ta et ekstra steg opp sammen med andre byer og regioner, sier direktør for samfunn, Grete Kristoffersen, og legger til:

– Jeg gleder meg veldig til å koble på interne ressurser, næringslivet, universitetet og, ikke minst, innbyggerne. Vi skal være kjempegod på å mobilisere og involvere innbyggerne.

Vi må tilpasse oss klimaendringer

Det er til sammen 150 byer og regioner som får tildelt oppdraget. Med oppdraget følger eksklusiv tilgang til å søke på midler fra en pott på til sammen 370 millioner euro.

Klimaendringer påvirker ulike regioner, økonomier og medlemmer på forskjellige måter. Tromsø og EU ønsker å støtte innovative løsninger for å tilpasse oss klimaendringer.

Våre oppgaver blir å:

• Implementere ny teknologi
  • Eksperimentere med innovative løsninger som løser lokale behov
  • Lede ulike interessenter og aktører mot det grønne skiftet
  • Hjelpe sine innbyggere ved å finansiere prosjekter som har klimatilpasning som mål

Se video: Dette er «Adaptation to Climate Change»

«Mission Adaptation to Climate Change» sitt hovedmål er å støtte europeiske regioner og bysamfunn mot klimatilpasning innen 2030.

Regionene og byene blir en del av et fellesskap, som skal jobbe med klimatilpasning i praksis. I Tromsø får vi dermed mulighet til å dele kunnskap med andre i Europa.

Danske undertekster er tilgjengelig i videoen.

Ga ikke opp

I april i år fikk Tromsø kommune dessverre avslag på vår søknad om å få bli en av EUs 100 byer til å delta i et program for grønn omstilling.

Men i kommunen ga man ikke opp, og valgte derfor å søke på «Adaptation to Climate Change»-oppdraget, en søknad som denne gangen ga positivt utslag.

– Tromsø kommune vil være i front på klimanøytral vekst og utvikling, og ønsker å jobbe tett med Tromsøs kunnskapsmiljøer, næringsliv og innbyggere for å nå våre klimamål, sier Kristoffersen.