Rett hjem - boligstrategi for Tromsø kommune

Rett hjem er Tromsø kommunes helhetlige boligstrategi. Den ser på både privat og kommunalt disponerte boliger, og foreslår strategiske grep for å styre boligutviklingen i ønsket retning.

Boligstrategien Rett hjem ble vedtatt i kommunestyret 24. mai 2023. Den avløste da Boligpolitisk handlingsplan (2015-2019), som både var strategisk i tillegg til at den inneholdt en egen handlingsdel.

Rett hjem er kun strategisk. Formålet med denne er å tydeliggjøre hvordan Tromsø kommune ønsker å gjøre samfunnet mer bærekraftig gjennom boligpolitikken.

Kunnskapen strategien er bygget på

Arbeidet med boligstrategien begynte i midten av august 2022. Kommunen har et overordnet ansvar for å legge til rette for hensiktsmessig boligutvikling i kommunen, men også et uttrykt ansvar for å hjelpe de som defineres som vanskeligstilte på boligmarkedet. For å sikre helhet i kommunens boligarbeid, omtaler Rett hjem kommunens strategier både det ordinære boligmarkedet og det boligsosiale arbeidet.

Det finnes mange aktører som er involvert i boligplanleggingen i en kommune. Tidlig i planarbeidet ble det avholdt flere fysiske møter og dialogmøter med nøkkelaktører og representanter for spesifikke interessegrupper. For å styrke innbyggerinvolveringen, ble det i november og desember 2022 gjennomført en bred innbyggerundersøkelse i Tromsø knyttet til boligpreferanser og flyttemotiver. Tusenvis av tromsøinnbyggere mottok spørringen der Tromsø kommune sto som avsender.

Offentlige myndigheter, organisasjoner og private interessenter fikk mulighet til å komme med innspill da strategier ble lagt ut på høring 8. mars – 5. april 2023. Innbyggere har også hatt mulighet til å komme med enkle innspill og kommentarer om ønskede kvaliteter i fremtidig bolig her på denne nettsiden.

Vi arbeider nå med å følge opp boligstrategien internt i kommuneorganisasjonen.

Bolig er et av fem prioriterte satsingsområder i kommunens kombinerte budsjett- og handlingsdel for perioden 2023 – 2026. Området er videreført som satsing i handlingsprogrammet for 2024-2027.

Etter vedtak i mai 2023 har kommunen arbeidet med å utlede konkrete tiltak fra de strategiske grepene i Rett hjem. Gå til kapittelet «Vi vil at alle skal ha riktig bolig» i handlingsprogrammet 2024-2027 for å lese om de prioriterte tiltakene.

Illustrasjonsbilde - jente kikker ut av vinduet på en buss