Det nærmer seg påskeferie, noe som for mange av oss betyr ekstra tid til å sette seg ned med ei god bok. Her finner du tips til hva du kan lese, enten du er av dem som må ha påskekrim, eller du vil ha litt alternativ påskelektyre. God lesing!

Egg malt i ulike farger ligger i en brun kurv. Grønt gress i bakgrunnen. Foto.

Medlem i

3 years 10 months

Siste oppdatering 04. jul 2022, kl. 10:27

Publisert 12. apr 2022

Tips til deg som må ha krim

Klassikeren: Rosens navn av Umberto Eco
Dette kriminalmysteriet er satt til et kloster på 1300-tallet, hvor en rekke munker blir myrdet på uhyggelig og gåtefullt vis. Broder William må prøve å løse saken og finne ut av klosterets hemmeligheter.

Bestselgeren: Og dermed var det ingen av Agatha Christie
Med over 100 millioner solgte, er dette mysteriet av Christie en av de aller mest solgte bøkene gjennom tidene. Ti mennesker på en øde øy blir tatt av dage én etter én. Hvem er morderen? Få slår Christie når det gjelder å finne på snedige plott og overraskende avslutninger.
Vi har også boka på engelsk, med tittelen And then there were none

Mesterdetektiven: Historiene om Sherlock Holmes av Arthur Conan Doyle
Conan Doyles historier om Sherlock Holmes er like lesverdige i dag som da de utkom på slutten av 1800-tallet.

Tips til deg som vil ha noe litt annet

Mine menn av Victoria Kielland
Kan man skrive en vakker roman om en av USAs mest beryktede seriemordere? Ja, nettopp det har Victoria Kielland gjort. Hun utforsker det indre livet til Belle Gunness, født Brynhild Paulsdatter Størsetjare, som kom fra Selbu. Kielland dikter fritt, og resultatet er poetisk og intenst. "Sanseskildringer uten sidestykke i norsk samtidslitteratur," sa Stavanger Aftenblads Anna Kvam og trillet en sekser.

Fugletribunalet av Agnes Ravatn
Allis Hagtorn rømmer til ei avsidesliggende bygd for å komme unna en offentlig skandale. Hun får seg jobb som hushjelp for Sigurd Bagge, en stillfaren og mystisk mann som også lever et tilbaketrukket liv. Har kanskje han også noe å skjule? Dette er en velskrevet og psykologisk drivende roman om skyld, skam og hemmeligheter.

Løgneren Locke Lamora av Scott Lynch
Vi befinner oss i byen Camorr, hvis underverden er flust med tyver, bedragere, drapsmenn og ellers alt som kan krype og gå av kriminelle. Her prøver Locke Lamora og hans trofaste (og svært utspekulerte) å tømme lommene til Camorrs mer velstående befolkning for selv å leve et mer behagelig liv. Det gjør de gjennom intrikat utpønskede bedragerier og falske identiteter. Men det er mektige menn i byens underverden som vil bli særdeles lite begeistret om de finner ut av Locke og gjengens påfunn...

En fantasy-roman for deg som ikke nødvendigvis er så bevandret innen sjangeren. Denne boka er attpåtil proppfull av gode karakterer, humor og spenning.

Lån bøker rett fra sofakroken

Rekker du ikke innom biblioteket før vi stenger? Husk at du kan låne bøker og lydbøker i e-bokappen vår. Les mer om BookBites her