Sommerles.no er en nasjonal, digital sommerlesekampanje for alle barn i 1. – 7. klasse i regi av bibliotekene. Skal du begynne i 1. klasse til høsten eller har nettopp avsluttet 7. klasse, kan du også delta.

Sommerles

Siste oppdatering 08. feb 2023, kl. 14:47

Publisert 27. mai 2021

Målet med lesekampanjen er å få flest mulig barn til å lese mest mulig gjennom en lang sommerferie og å samle XP (poeng). Deltakerne kan vinne både digitale troféer og små premier som hentes på biblioteket. Sommerles varer fra 1. juni – 31. august.

For å bli med går du inn på Sommerles.no og lager en profil. Barn under 15 år trenger samtykke fra foresatte for å kunne delta. Av samme grunn må barn registrere seg med e-postadressen til en foresatt.

Sommerles handler om å lese mest mulig. Det skal være gøy å være med på Sommerles.no! For hver leste bok som registreres inne på nettsiden, samler barna poeng og går etter hvert opp i "level" (nivå). Dette får de digitale trofeer for, men også fysiske premier som kan hentes på Tromsø bibliotek.

Hent premier når du har nådd et visst level. Første premien kan du hente når du kommer til level 10, den neste på level 20 og den siste premien på level 30. Det er maks tre premier til hver. Du vil få beskjed når du har nok XP til å hente en premie.

Les egentlig hva som helst av bøker. Se under for noen godbiter som vi anbefaler. Du kan også lytte til lydbøker eller bli lest for av mamma, pappa eller noen andre som er flinke til å lese. Aviser, blader og podcaster kan ikke godkjennes på Sommerles. Det er ellers lov å registrere pocket-bøker, bøker med tekst, bilde og tegneserier. Bøker på andre språk enn norsk må godkjennes av en bibliotekar.

Se Spørsmål og svar på Sommerles.no dersom det er noe du lurer på. Bli med da vel!