Nachos og narkotikapolitikk - hvor vi trenger en rusreform

- Legg til i kalender2023-02-01 16:00:002023-02-01 17:30:00Title Norges ruspolitikk har vært gjenstand for mye debatt de siste årene – og det er ikke rart. Norge ligger i europatoppen når det gjelder overdosedødsfall. Rusavhengige møtes med straff istedenfor hjelp. Hovedbiblioteket, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

MDG og Grønn Ungdom mener vi må se på ruspolitikken med et nytt blikk. Fokuset må skifte vekk fra å ville redusere bruken av rus til å redusere skaden. Forebygging av rusavhengighet skal fremdeles skje, for eksempel gjennom et varmt og inkluderende samfunn med gode fritidstilbud og rusfrie arenaer. Samtidig skal ikke rusavhengige møtes med stigma og straff, men heller med respekt, medmenneskelighet og et godt helsetilbud.

Folk kommer alltid til å ruse seg, enten det er lovlig eller ikke. Derfor ønsker vi avkriminalisering av mindre brukerdoser og legalisering av bruk og omsetning av cannabis. Da tar vi makta vekk fra kriminelle gjenger, samtidig som vi kan sikre at cannabisen ikke inneholder farlige stoffer.

Tobias Stokkeland, nasjonal talsperson i Grønn Ungdom, er en kjent skikkelse i rusdebatten. Han tok media med storm i sommer da han dro frem under en direktesendt debatt. 1. februar kommer han til Tromsø for å gi et innblikk i grønn ruspolitikk, og forklare hvorfor det haster med en rusreform.

Møtet er gratis og åpent for alle. Gjerne ta med en venn eller ti. Det blir selvsagt med nachos og noe å drikke. Det vil være mulighet for å stille spørsmål.

Hovedbiblioteket, plan 2