Norden, Nato og nedrustning:
Blir vi tryggere med mer Nato i nord?

- Legg til i kalender2022-09-22 17:00:002022-09-22 19:00:00Title Som en konsekvens av Russlands krigføring i Ukraina har Sverige og Finland søkt om medlemskap i Nato. Hvis alle de nordiske landene er Nato-medlemmer endres det sikkerhetspolitiske bildet i Arktis. Russland har reagert med kraftige uttalelser, og vi har sett jevnlige krenkelser av nordisk luftrom etter at avgjørelsen om Nato-medlemskap ble tatt. Hovedbiblioteket, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic
  • Hva betyr svensk og finsk Nato-medlemskap for nordisk sikkerhet?
  • Hvordan kan Norge og de andre nordiske landene sikre lavspenning midt mellom verdens to største atomvåpenstater?
  • Kan de nordiske landene sette nedrustning på agendaen i Nato, ved å slutte seg til FNs atomvåpenforbud?

OBS! Dette seminaret holdes på engelsk.

Innledere:

Rasmus Gjedsøe Bertelsen
Bertelsen er professor i Nordiske studier på Universitetet i Tromsø og forsker blant annet på sikkerhetspolitikk i Nordområdene og Arktis.

Lassi Heininen
Heininen er professor i Arktisk politikk ved Universitetet i Lapland, Rovaniemi. Han forsker blant annet på internasjonalt samarbeid i Norden og Arktis samt atomvåpenrisiko.

Ordstyrer: Nina Pedersen, Nei til Atomvåpen

Hovedbiblioteket, plan 2