Deling – veien til et mer bærekraftig forbruk

- Legg til i kalender2021-12-01 16:00:002021-12-01 18:00:00Title Vi kjøper for mye og bruker ting for kort tid. Dette er et økende problem som bidrar til økt energibruk, nedbygging av natur og økte klimautslipp. Tromsø bibliotek og byarkiv, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

En måte å redusere privat forbruk på er å dele fremfor å eie. I tillegg er det gøy og kan bidra til noe unikt.

I dette seminaret diskuterer vi nye deleløsninger. For at deling skal være bærekraftig trenger vi store delesirkler. Bibliotekene har drevet med deling kanskje lengst av noen.

Hva kan vi lære av bibliotekene og hvordan kan vi ta med oss dette ut i resten av samfunnet?

Kom på biblioteket og hør forskerne Tom Erik Julsrud og Henrik Jochumsen, Andreas Hannevik fra Jernia og Markus Bjølgerud fra Obos. I tillegg kan du lære med om all den fantastiske delingen som allerede pågår i Tromsø.

Sted: Tromsø bibliotek og byarkiv, plan 2
Tid: 1. desember kl. 17-19

Program:
UPSCALE; Hvordan styrke lokale deleløsninger? Ved prosjektleder Tom Erik Julsrud, CICERO.

Biblioteket som delingshub for nye deleløsninger; Erfaringer fra Danmark. Ved Henrik Jochumsen, København Universitet.

Å låne utstyr i butikk. Hvordan privat næringsliv kan bidra til redusert forbruk. Ved Andreas Hannevik, Jernia Norge.

Nabohjelp. Hvordan bringe naboer sammen - og skape bedre nabolag. Ved Markus Bjølgerud, Obos.

Paneldiskusjon: Hvordan oppskalere lokale deleordninger?

Tom Erik Julsrud, Henrik Jochumsen, Andreas Hannevik og Markus Bjølgerud i samtale med Stine Fjeldsøe, Tromsø Bibliotek, Dasha Kuvari, TURBO, Sam Eglund Newby, FIVH Nord.

Moderator: Anniken Førde (UiT)/Espen Baratt-Due Solum (UiT).

Tromsø bibliotek og byarkiv, plan 2